עין הרע
בס"ד דמיינו שאתם מקבלים בשורה מדהימה: קיבלתם ציון מושלם במבחן קשה, או שמצאתם את עבודת החלומות שלכם. מה הדחף הראשוני שלכם? לרוץ לספר לחבר'ה, או לשמור את זה קרוב לחזה כדי "לא לפתוח פה לשטן"? הפחד מפני עין הרע מלווה את התרבות האנושית והיהודית מראשית הזמן. אבל מה באמת קורה שם? האם יש כאן אנרגיה שלילית פיזיקלית שנשלחת מהעין, או שמדובר בתוצר לוואי של קנאה, תחרותיות וחוסר ביטחון עצמי? בשיעור זה נצא למסע בין ארבע גישות שונות ביהדות - מההלכה הפסוקה ועד לפנימיות הנפש - כדי להבין מהי עין הרע, ובעיקר: איך פועל המנגנון הרוחני והחברתי שמאחוריה . הגישה הראשונה, של המאמינים טוענת כך: יכול אדם להסתכל על האחר באופן כזה שיפגע בשני ממש. הפגיעה יכולה להיות ברכוש או בגוף. אדם הפך לחולה? - עשו לו עין הרע, אדם הפסיד ממון? - זה בגלל עין הרע. ולכן יש להגן על עצמינו, לא לבלוט ולא לספר לאחרים על דברים טובים שקרו לנו. ובאמת, נראה שלגישה הראשונה יש הרבה מקורות, למשל במסכת בבא מציעא [1] : " והסיר ה' ממך כל חולי, אמר רב זו עין. רב לטעמיה (הולך לשיטתו) דרב סליק לבי קברי עבד מאי דעבד (...